Columns en Archief

Gezond nietsdoen

15 December 2014
Door: Jeffrey Wijnberg

Laat experts aan het woord over gezondheid en dan is steevast het rijtje te horen: niet roken, veel bewegen en gezond eten (groente en fruit). Het gezonde effect van slapen wordt zelden genoemd, misschien wel omdat de experts zitten te slapen.

Bovendien, slapen is zo passief van karakter dat het weinig aanzien geniet in een samenleving die het moet hebben van wakkere ondernemers. Maar het moet gezegd: nietsdoen is heilzaam, al was het alleen maar omdat het brein toch al teveel prikkels moet verwerken. Voor de duidelijkheid: zomaar op willekeurige momenten op bed gaan liggen, is niet de bedoeling. Het lichaam vraagt om bioritme, oftewel: regelmaat. Vaste tijden van opstaan (07.00) en naar bed gaan (23.00) zijn gewenst, ook al is het weekend of vakantie. Het is ook geen overbodige luxe om een middagdutje te doen (powernap) van een klein uurtje op het tijdstip (14.30) dat bekend staat als de middagdip. Reden waarom ook in veel landen de siësta wordt gehouden. Nu zullen veel mensen beweren dat de baas dit niet goedkeurt. Zou kunnen. Maar als u een briefje vraagt van de huisarts dat u dit nodig heeft om erger te voorkomen, dan zal de baas wellicht een oogje dichtknijpen. Zeg nou zelf: half slapen tijdens een vergadering is ook niet productief. Experts zeggen ook dat de slaapkamer prikkelvrij moet zijn. De slaapkamer is alleen voor het slapen. Klopt ook niet. Als u steevast in slaap valt bij het lezen of tv-kijken, dan is daar helemaal niets mis mee. Belangrijk is alleen dat u uw eigen ritueel kiest. Verstoringen van de slaap zijn velerlei, maar op nummer één staat: de partner. Uit naam van de liefde zijn er veel mensen die het gewoel, het gekreun, het gesnurk voor lief nemen. Ook fout. Het bed delen is alleen nodig om actief de liefde te bedrijven; en dat is vaker niet dan wel. Kies daarom een andere slaapplek of verwijs uw onrustige partner naar de bank in de woonkamer. Het gaat niet om niets. Het gaat om uw gezondheid. Mocht u desondanks de slaap niet kunnen vatten, geen paniek. De slaap kan toch niet worden afgedwongen.

Een mooie ontdekking van experts is wel dat de slaap in voorspelbare droom-cycli verloopt van anderhalf uur. Reden waarom u na 1.5, 3, 4.5, of 6 uur slaap soms al klaarwakker bent. Ook goed. Belangrijkste is dat u door niets te doen toch gezond bezig bent.

 


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • asantly surprised to find so many useful information on your blog. Thank you very much for sharing your thoughts and discoveries with us. Will keep your blog in bookmarks and`ll look i

    192.168.1.1
    04/08/2016 17:33
    (5 jaren geleden)

  • surprised to find so many useful information on your blog. Thank you

    192.168.1.1
    04/08/2016 17:30
    (5 jaren geleden)

  • surprised to find so many useful information on your blog. Thank you

    192.168.1.1
    04/08/2016 17:30
    (5 jaren geleden)

  • arom een andere slaapplek of verwijs uw onrustige partner naar de bank in de woonkamer. Het gaat niet om niets. Het gaat om uw gezondheid. Mocht u desondanks de slaap niet kunn

    192.168.1.1
    04/08/2016 17:29
    (5 jaren geleden)

  • I would like to thank you for your nicely written post, its informative and your writing style encouraged me to read it till end.

    UK Essay Writing Help - True Essay Help
    29/07/2016 12:29
    (5 jaren geleden)


  • Leuk bericht Bedankt voor het delen . Ga zo door.

    Statistics Assignment Help
    11/04/2016 10:57
    (6 jaren geleden)


  • Leuk bericht Bedankt voor het delen . Ga zo door.

    HRM Assignment
    11/04/2016 10:56
    (6 jaren geleden)

  • I was pleasantly surprised to find so many useful information on your blog. Thank you very much for sharing your thoughts and discoveries with us. Will keep your blog in bookmarks and`ll look it from time to time

    custom essay writing service
    15/07/2015 13:33
    (6 jaren geleden)

  • Thanks a lot for the post!

    http://www.researchpaperhouse.com
    02/07/2015 12:03
    (6 jaren geleden)

  • Experts zeggen ook dat de slaapkamer prikkelvrij moet zijn. De slaapkamer is alleen voor het slapen. Klopt ook niet. Als u steevast in slaap valt bij het lezen of tv-kijken, dan is daar helemaal niets mis mee.

    learn more
    22/06/2015 16:42
    (6 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie